Mulți părinți își fac planul de a apela la o bonă chiar dinaintea apariției copilului. În acest fel, ei reduc schimbările de program și ale ritmului de viață care au loc în mod obişnuit. Însă, așa cum era de așteptat, a apela la o bonă pentru nou-născut implică niște cerințe mult mai specifice decât alte situații.

Criterii prin care alegem o bonă

  • Experiența cu bebeluși

Aici ne referim fie la experiența ca bonă, fie la o persoană care dorește să îmbrățișeze această ocupație și este la rândul ei, mamă.

Deși pentru unii dintre noi pare redundant faptul că a fi mamă te poate recomanda ca bonă, acest aspect nu este deloc de neglijat. Atunci când cauți bonă pentru un copil care are sub un an, nu neglija faptul că nu ai nevoie doar de ajutorul ei dar poate fi și persoana care îți procură informații prețioase. În cazul în care bona pe care o ai în vedere pentru copiii tăi a mai lucrat cu nou-născuți, asigură-te că poți lua legătura cu familiile respective.

  • Absolvirea unui curs de bone este cu siguranță un plus care ridică nota de încredere. Atenție însă la tipul de curs absolvit; uneori nu este suficientă prezentarea unei diplome.
  • Cunoștințele medicale

O bună parte dintre candidatele la ocupația de bonă vin cu experiență din zona medicală, respectiv au lucrat ca asistente. Privește acest aspect ca pe un avantaj. Gândește-te cât de relaxată ai fi știind că micuțul tău este mereu în siguranță? Nu este obligatoriu ca bona să aibă această experiență, este important să fi avut deschidere spre a învăța aceste lucruri și, mai ales, să fie o persoană stăpână pe sine care nu se pierde cu firea în fața problemelor. În cazul în care aceste informații lipsesc, asigură-te ca măcar bona să fie dispusă să se înscrie la un curs de prim-ajutor.

  • Testarea psihologică

Ai nevoie de o persoană calmă, grijulie și răbdătoare în prezența bebelușului. Și mai mult, ai nevoie să înlături posibilitatea oricărui risc care ar putea interveni odată ce ai angajat bona.

Informații de verificat

Iată o listă de întrebări pe care le poți adresa bonei înainte de a clarifica colaborarea cu ea:

  • Care este experiența ta specifică cu copiii sub un an?
  • Cum procedezi atunci când copilul plânge?
  • Cum verifici dacă cel mic are febră și ce faci atunci când are febră?
  • Cu ce hrănești un copil în primele 3 luni (și în continuare, în funcție de vârstă: între 3 și 6 luni, 6 – 9 luni, 9 – 12 luni)?
  • Cum îngrijești spațiul de joacă al copilului?
  • Povestește o întâmplare din experiența ta în care a trebuit să suni imediat părinții copilului.
  • Cum stabilești programul de somn al copilului?
  • Cum poziționezi copilul în pătuț?
  • Ce faci dacă cel mic e supărat?

Recomandări

În cazul în care va trebui să te întorci la muncă, îți recomandăm să îi lași bonei la îndemână un jurnal. Acesta va conține toate informațiile necesare precum numărul de telefon al părinților, lista cu membri familiei care se pot îngriji de copil în lipsa ta și a celor care nu ai vrea să intervină, numărul de telefon al medicului de familie sau al pediatrului care se ocupă de copilul tău. De asemenea, încurajează bona să noteze modul în care decurge ziua și programul pe care îl are bebelușul: orele de somn și schimbările acestora, orele de masă și din nou, schimbările lor, împreună cu alte informații pe care le consideri importante pentru copilul tău și despre care vrei să fii în permanență informată.

Reguli

  • Specifică foarte clar că nu vrei ca bebelușul să fie trezit din somn, sub niciun pretext. Desigur că bona trebuie să știe acest lucru, însă nu strică să i-l reamintești. Este esențial pentru copiii foarte mici să doarmă suficient – iar ei dictează programul.
  • Stabilește reguli în ceea ce privește plimbările – dacă vrei sau nu să fie plimbat și dacă da, prin ce mijloace. Dacă ești de acord ca bona să-l scoată pe copil la plimbare cu mașina, asigură-te că știe să folosească scaunul special pentru copii. Acesta este un avertisment serios și valabil la orice vârstă a copilului.
  • Pentru o comunicare ușoară, apelați la sms-uri, atât tu cât și bona veți putea răspunde mai repede și în momentul în care aveți posibilitatea. Încearcă să stabilești că apelul telefonic este rezervat urgențelor.

Nina Sofian,

Psiholog și Parenting Coach